lørdag den 20. september 2014

Patentstrikket Helga Isager Cardigan

Føljeton om en trøje




Ja, jeg er ikke kommet videre, jeg strikker stadig på min Helga Isager cardigan. 
Måske derfor er der lidt stille på bloggen. Måske også lidt fordi hverdagen bare går derud af med familien, arbejde og nu også studier ved siden af. Spændende og dejligt er det, men desværre også på bekostning af den tid til MIG som jeg sætter så stor pris på. Men jeg stjæler stadig en stund til at være i selskab med mig selv og mit håndarbejde engang imellem. Og nyder det.

Nå men tilbage til Helga Isager. Jeg har læst mig frem til at hendes opskrifter ofte driller. Men tænkte "den her ser enkel ud og den er så smuk". Så hvor svært kunne det være.
Men nu har jeg altså været i selskab med Helga Isager siden vores camping tur i uge 32 og hun har bestemt ikke været ukompliceret selskab. Faktisk har jeg smidt hende ud af mit liv, eller rettere sagt i skammekrogen, et par gange. Men hver gang er hun kravlet tilbage i mit strikkehjørne i sofaen og har insisteret på en chance mere. Og det har hun fået.

Hvad gik galt? Måske at jeg på et tidspunkt holdt en pause med min cardigan og gik i gang med et andet projekt, måske er min hjerne bare så studie ramt, at der kun er plads derinde til kommunikationsteori og ikke genstridige strikkeopskrifter. 

Jeg havde problemer med opskriften da jeg startede på trøjen, men knækkede koden. Min udfordring var at få "rillerne" i patent mønsteret til at følge hinanden efter de rib pinde der ligger mellem hvert patent felt. 

Da jeg havde lavet ryg og forstykket skulle jeg i gang med ærmerne. Her kom pausen ind, og da jeg skulle starte på det første ærme kunne jeg ikke finde tilbage til at få rillerne til at følge hinanden. 
Nøj hvor har vi skændes mig og den gode Helga Isager. Og rundt omkring på nettet blev jeg bekræftet i at hun er en vanskelig dame. Men fandt ikke den store hjælp- Så måtte jeg jo ringe til min Mor. Min søde, altid hjælpsomme og SuperStrikker Mor.
Tak Mor! 
Nu kører det igen.


Der skal for hvert patent felt strikkes 2 pinde rib i enkelt tråd. Opskriften siger ikke noget om at der i ribben skal strikkes 2 ret sammen ligesom i patent delen. Det var der den var gal. Enkelt, men jeg kunne ikke se fejlen. Havde stirret mig totalt blind og kunne ikke få øje på andet end at det hele er Helgas skyld.
Men nu er vi venner igen. Jeg håber det holder, når jeg skal til at strikke bærestykket.

God week-end og nyd den dejlige sensommer



2 kommentarer:

  1. Den bliver så flot:-)
    Indtagningerne drillede mig lidt på bærestykket. Jeg havde svært ved at få maskeantallet til at passe, hvis jeg fulgte opskriften (altså jeg tror, jeg fulgte opskriften;-)). Jeg improviserede mig frem.
    Under alle omstændigheder, så er det en skøn cardigan:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Pyha, måske jeg vender tibage til dig når jeg kommer så langt :O)

      Slet